76. Maak je eigen (educatieve) bingokaarten.



Bingo Baker maakt het mogelijk om uw eigen bingokaarten te maken.
Dat kunnen zijn de reguliere kaarten met de nummers 1 t/m 90.
Maar bij Bingo Baker is het ook mogelijk om kaarten te genereren met eigen teksten.
Zo kunt u kaarten maken met bijvoorbeeld de namen van hoofsteden, de tafels, jaartallen, vertalingen van woorden enz. enz..
Bingo wordt hierdoor meer dan alleen maar een gezelschapsspel; met enige creaticviteit is het
uitstekend inzetbaar als leermiddel.

De werkwijze van Bingo Baker is eenvoudig en gaat als volgt:
- Surf naar http://bingobaker.com/
- Selecteer de tekst "Untitled Bingo" en vervang die door eigen tekst.
- Wijzig desgewenst het woord "Bingo" bovenaan de kaart.
  Selecteer steeds een letter en vervang die door een letter naar wens.
- Klik links onder de bingokaart op de tekst "Add more words".
- Voer in het invoerveld dat verschijnt alle woorden, getallen, sommen, vertalingen ....enz. in die u
  wilt opnemen op de bingokaarten.
  NB. U kunt de gegevens ook invoeren in Excel en ze daarna kopiëren naar Bingo Baker.
         Desgewenst kunt u de gegevens opslaan in Excel om ze later nog eens te gebruiken.
         Creatief gebruik van de Excel-functie "automatisch aanvullen" kan in voorkomende gevallen veel werk  voorkomen.

- Klik na het invoeren van de gegevens op de gele knop "Generate".
  NB. De set bingokaarten wordt gegenereerd en krijgt een eigen internetadres (zie adresregel).
         Bookmark dit internetadres, zodat u de kaarten later nog eens kunt oproepen en printen.

- Wilt u de kaarten printen voer dan onder "Print Bingo Cards" onderstaande gegevens in en klik
  daarna op de knop "Print":
   >  hoeveel kaarten u op een pagina wilt hebben,
   >  hoeveel pagina's u nodig heeft,
   >  of er boven iedere bingokaart een titel moet komen en
   >  of er een lijst moet worden geprint met daarop alle ingevoerde gegevens.
       NB. Makkelijk om te kunnen afstrepen als een woord bij het spelen van het spel is geweest.

PS. Sinds mei 2016 biedt Bingobaker ook de mogelijkheid om illustraties op bingokaarten te plaatsen. Open de Verkenner, zoek de illustratie die je wilt gebruiken en versleep die met ingedrukte linker muisknop naar het gewenste vakje op de bingokaart.
Wil je een illustratie weer verwijderen, klik dan op die illustratie en druk op het toetsenbord tegelijkertijd de ALT en DELETE toets in.



Voorbeeld:  36 bingokaarten, gemaakt met Bingo Baker, voor het oefenen van de tafels van 1 t/m 10.
http://bingobaker.com/view/109 of  http://members.home.nl/hvanschie/bingo.pdf


NB. Op internet zijn meerdere bingomachines (bingomolens)  te vinden. Omdat deze machines alleen maar de getallen van 1 t/m 90 produceren zijn ze helaas niet bruikbaar bij de zelfgemaakte bingokaarten.
De fruitmachine van Classtools is echter een mooi alternatief.
Bij deze tool kunt u zelf lijsten aanleggen van  gegevens die uit de machine moeten rollen: cijfers, getallen, letters of woorden.
Zie: http://classtools.net/   (Random Name Picker - rechterzijde bij Templates, 4e van boven).

NB.  Speelt u Bingo met de reguliere kaarten (nummers van 1 t/m 90) dan biedt internet meerdere bingomolens om de nummers volledig willekeurig te trekken.
Zie bijvoorbeeld:  http://www.schoolbordportaal.nl/files_sb/programma-flash-70/bingo-swf.html
                         http://www.schoolbordportaal.nl/files_sb/programma-flash-64/bingo-swf.html

13 opmerkingen:

  1. @Hans

    Leuk idee, ook voor de talen om de getallen te oefenen op weer eens een andere manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe maak ik een bingospel met plaatjes? Ik zeg "un boucher" en de lln moeten de bakker dan doorstrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Bingobaker kunnen helaas geen plaatjes worden toegevoegd. Mogelijk kan het wel bij de betaalde versie van Bingobaker. Mij is geen andere toepassing bekend waarbij dat wel kan.

      Verwijderen
    2. In bingobaker kon ik probleemloos plaatjes importeren. iig de plaatjes van PxHere.com
      George

      Verwijderen
  3. euhm:un boucher is wel een beenhouwer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoeveel verschillende kaarten kan je printen zonder te betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de gratis versie van Bingobaker kun je in principe maaar 8 bingokaarten maken.
      Maar met een trucje is het mogelijkheid om meer gratis kaarten te printen.
      Dat kan als volgt:
      Maak eerst een set bingokaarten en maak daarvan een print (= 8 kaarten).
      Klik daarna onder "Clone & Edit" op "Want to do that?"
      Scroll naar beneden en klik op "Generate" om weer een serie van 8 kaarten te genereren.
      Maak ook van deze set een print.
      Herhaal dit tot je beschikt over het gewenste aantal kaarten.
      TIP. Nadat je hebt geklikt op "Generate" verschijnt er op de adresregel een internetadres.
      Kopieer dit adres en bewaar het.
      Wil je later van dezelfde gegevens nog eens kaarten maken surf dan naar dit adres,
      genereer een serie kaarten en maak een print. Herhaal dit zo vaak als nodig.

      Verwijderen
    2. Als je 8 bingokaarten hebt geprint en je wilt er nog meer: Voer dan dezelfde getallen op een andere volgorde in! Dit kun je een aantal keren herhalen. Succes!

      Verwijderen
  5. New! Drag images from your computer into a cell.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoe speel je dat het best voor 60 personen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk zou ik de bingokaarten maken met http://osric.com/bingo-card-generator/
      Beschreven op
      http://ict-idee.blogspot.nl/2015/03/223-maak-je-eigen-bingokaarten-met.html
      De bingomolen zou ik maken met http://wheeldecide.com/
      beschreven op:
      http://ict-idee.blogspot.nl/2014/11/202-wheel-decide-maak-je-eigen-rad-van.html
      Maak een bingomolen en noteer in die bingomolen de vragen.
      Is er onvoldoende ruimte op de bingomolen volsta dan met een steekwoord en noteer de volledige vragen op papier en lees ze bij het spelen van het spel op.
      Maak 60 bingokaarten en noteer daarop de antwoorden.
      Deel de bingokaarten uit, laat de bingomolen draaien, lees de geselecteerde vraag op, laat deelnemers het bijpassende antwoord doorstrepen als het op hun kaart voorkomt.
      Herhaal dit tot er iemand een volle kaart heeft.
      Omdat de kans bestaat dat deelnemers op bepaalde vragen geen antwoord hebben zou het kunnen voorkomen dat er nooit iemand een volle kaart heeft.
      Als dit dreigt te gebeuren zou je het spel na een bepaald aantal keren draaien aan de molen kunnen stopzetten en spelers het aantal aangekruiste antwoorden kunnen laten tellen.
      Wie heeft er de meeste aangekruist. Blijken die na controle goed te zijn, dan is de winnaar bekend.
      In principe maakt het niet uit of het spel nu met bijvoorbeeld 10 of 60 personen wordt gespeeld.

      Verwijderen