Op de site LearningApps bevinden zich vele educatieve oefeningen. Al die oefeningen zijn gerubriceerd naar leeftijd/opleidingsniveau, vakgebied en functionaliteit.
Zo bevinden zich op de site o.a. woordzoekers, gatenteksten, kruiswoordpuzzels, groepeer-oefeningen, schatoefeningen, invuloefeningen, sorteeroefeningen, aanwijsoefeningen, volgorde-oefeningen, paardenrace-oefeningen en meerdere soorten quizzen. Al deze oefeningen mogen gratis gebruikt worden.
Het bijzondere aan LearningApps is echter dat al deze oefeningen eenvoudig kunnen worden aangepast en gevuld kunnen worden met eigen content: aanwezige content wordt verwijderd en vervangen door eigen leerstof. De aangeboden oefeningen zijn als het ware de bouwstenen waarmee nieuwe oefeningen ontworpen kunnen worden: oefeningen die aansluiten op de eigen lessen en daarin geïntegreerd kunnen worden.
Om zelf ontworpen oefeningen te kunnen opslaan is het nodig om bij LearningApps een account aan te vragen. Aan de aanvraag daarvan zijn geen kosten verbonden.
Alle oefeningen die met LearningApps zijn gemaakt krijgen een eigen internetadres, waarmee ze met anderen kunnen worden gedeeld. Wie naar dat adres surft krijgt toegang tot de oefening, ook als er geen account is aangevraagd.
Het internetadres van een oefening kan rechtstreeks vanuit LearningApps via Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Blogger, Pinterest, Delicious, Edmodo en e-mail met anderen worden gedeeld.LearningApps genereert van iedere oefening een QR-code. Wie deze code op zijn tablet of smartphone scant met behulp van een QR-scanner krijgt direct toegang tot de oefening.LearningApps biedt de mogelijkheid om klassen aan te maken en daar leerlingen en oefeningen aan toe te voegen. Als leerlingen worden toegevoegd genereert LearningApps voor iedere leerling een eigen unieke inlogcode. Met deze code kunnen zij inloggen op LearningApps en krijgen zij toegang tot alle oefeningen die de docent aan de klas heeft toegekend. De docent krijgt inzage wie de oefening heeft gemaakt.LearningApps is eenvoudig in gebruik, levert prachtige, goed bruikbare resultaten en vraagt geen enkele programmeerkennis.
Meer informatie over LearningApps: http://ololearningapps.weebly.com/
Voorbeeld 1: Gatentekst - Bovenstaande intro als gatentekst.
Voorbeeld 2: Wat hoort samen met de aanduidingen op de prent - Groentesoorten leren kennen.
Voorbeeld 3: Groepeeroefening - Gewervelde dieren. Hieronder in embedded vorm.
Voorbeeld 4: Aanduiding op landkaart - Hoofdsteden Nederlandsse provincies.
Zo vraag je een account aan bij LearningApps.
- Surf naar http://learningapps.org/
- Klik rechts bovenin op de knop “Aanmelden”.
- Klik op de tekst “Maak nieuw account”.
- Voer op de invoervelden achtereenvolgens in een gebruikersnaam, je e-mailadres, een
wachtwoord en nogmaals dat wachtwoord en neem de beveiligingscode over in het
invoerveld rechts van die code. Klik daarna op de knop “Account aanmaken”.
- Je hebt nu een account en kunt vanaf nu inloggen bij LearningApps.
Zo kun je inloggen en weer uitloggen op LearningApps.
Inloggen:
- Surf naar http://learningapps.org/
- Klik rechts bovenin op de knop “Aanmelden”.
- Voer op het volgende scherm je e-mailadres en wachtwoord in en klik daarna op de knop
“Login”. Je bent nu ingelogd op LearningApps.
- Als je voor de eerste keer inlogt wordt mogelijk gevraagd om profielgegevens in te voeren.
Je kunt deze stap desgewenst overslaan.
Uitloggen:
- Klik rechts bovenin op “Accountinstellingen”, in het scherm dat zich opent op de blauwe
knop “Afmelden” en in het scherm daarna nogmaals op de knop “Afmelden”.
Na deze handelingen ben je uitgelogd.
Zo zoek je bij LearningApps naar (aanpasbare) oefeningen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
Zoeken op vakgebied/opleidingsniveau.
- Klik bovenaan de pagina op het tabblad “Bladeren door apps”.
- Rechts bovenaan de pagina, achter het woord niveau, bevinden zich twee schuifregelaars.
Versleep deze schuifregelaars met ingedrukte linkermuisknop en selecteer het gewenste
opleidingsniveau.
- Klik op het gewenste vakgebied en alle oefeningen die binnen de selectie vallen komen
in beeld.
- Klik op de oefening die je wilt openen.
- Wil je een schermvullende weergave van de oefening klik dan rechtsboven, onder de datum,
op het rechthoekje met vier rode pijltjes.
Zoeken op toepassingsgebied.
- Klik bovenaan de pagina op het tabblad “Maak app”.
Onderaan de pagina die verschijnt bevinden zich een dertigtal rubrieken.
- Klik op de gewenste rubriek en boven het rubriekenoverzicht verschijnt een frame met
nadere informatie over de oefeningen in die rubriek.
- Klik in dit frame op de blauwe knop “Voorbeelden” en alle oefeningen die in deze
rubriek zijn ondergebracht komen in beeld.
- Klik op een oefening en hij wordt geopend.
- Wil je een schermvullende weergave van de oefening klik dan rechtsboven, onder de datum,
op het rechthoekje met vier rode pijltjes.
Eigen oefeningen ontwerpen door aanpassing van bestaande oefeningen.
In de tekst hierna wordt eerst in grote lijnen beschreven hoe bestaande oefeningen kunnen worden omgezet in oefeningen voor in de eigen situatie. Daarna volgt een gedetailleerde uitwerking aan de hand van een praktisch voorbeeld.
Algemene beschrijving.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Open een oefening die je wilt aanpassen.
- Klik links onder die oefening op de blauwe knop “Creëer soortgelijke app” en de pagina
waarop de oefening kan worden aangepast wordt geopend.
- Vervang de gegevens op de invoerregels door eigen gegevens en klik daarna rechts onder op
de blauwe knop “Finish en bekijk voorbeeld”. De aangepaste oefening is nu opgeslagen in
de map “Mijn apps”.
- Wil je de oefening openen klik dan rechts bovenin op “Mijn apps” en open de oefening door
er met de muis op te klikken.
Zo bevinden zich op de site o.a. woordzoekers, gatenteksten, kruiswoordpuzzels, groepeer-oefeningen, schatoefeningen, invuloefeningen, sorteeroefeningen, aanwijsoefeningen, volgorde-oefeningen, paardenrace-oefeningen en meerdere soorten quizzen. Al deze oefeningen mogen gratis gebruikt worden.
Het bijzondere aan LearningApps is echter dat al deze oefeningen eenvoudig kunnen worden aangepast en gevuld kunnen worden met eigen content: aanwezige content wordt verwijderd en vervangen door eigen leerstof. De aangeboden oefeningen zijn als het ware de bouwstenen waarmee nieuwe oefeningen ontworpen kunnen worden: oefeningen die aansluiten op de eigen lessen en daarin geïntegreerd kunnen worden.
Om zelf ontworpen oefeningen te kunnen opslaan is het nodig om bij LearningApps een account aan te vragen. Aan de aanvraag daarvan zijn geen kosten verbonden.
Alle oefeningen die met LearningApps zijn gemaakt krijgen een eigen internetadres, waarmee ze met anderen kunnen worden gedeeld. Wie naar dat adres surft krijgt toegang tot de oefening, ook als er geen account is aangevraagd.
Het internetadres van een oefening kan rechtstreeks vanuit LearningApps via Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Blogger, Pinterest, Delicious, Edmodo en e-mail met anderen worden gedeeld.LearningApps genereert van iedere oefening een QR-code. Wie deze code op zijn tablet of smartphone scant met behulp van een QR-scanner krijgt direct toegang tot de oefening.LearningApps biedt de mogelijkheid om klassen aan te maken en daar leerlingen en oefeningen aan toe te voegen. Als leerlingen worden toegevoegd genereert LearningApps voor iedere leerling een eigen unieke inlogcode. Met deze code kunnen zij inloggen op LearningApps en krijgen zij toegang tot alle oefeningen die de docent aan de klas heeft toegekend. De docent krijgt inzage wie de oefening heeft gemaakt.LearningApps is eenvoudig in gebruik, levert prachtige, goed bruikbare resultaten en vraagt geen enkele programmeerkennis.
Meer informatie over LearningApps: http://ololearningapps.weebly.com/
Voorbeeld 1: Gatentekst - Bovenstaande intro als gatentekst.
Voorbeeld 2: Wat hoort samen met de aanduidingen op de prent - Groentesoorten leren kennen.
Voorbeeld 3: Groepeeroefening - Gewervelde dieren. Hieronder in embedded vorm.
Voorbeeld 4: Aanduiding op landkaart - Hoofdsteden Nederlandsse provincies.
Zo vraag je een account aan bij LearningApps.
- Surf naar http://learningapps.org/
- Klik rechts bovenin op de knop “Aanmelden”.
- Klik op de tekst “Maak nieuw account”.
- Voer op de invoervelden achtereenvolgens in een gebruikersnaam, je e-mailadres, een
wachtwoord en nogmaals dat wachtwoord en neem de beveiligingscode over in het
invoerveld rechts van die code. Klik daarna op de knop “Account aanmaken”.
- Je hebt nu een account en kunt vanaf nu inloggen bij LearningApps.
Zo kun je inloggen en weer uitloggen op LearningApps.
Inloggen:
- Surf naar http://learningapps.org/
- Klik rechts bovenin op de knop “Aanmelden”.
- Voer op het volgende scherm je e-mailadres en wachtwoord in en klik daarna op de knop
“Login”. Je bent nu ingelogd op LearningApps.
- Als je voor de eerste keer inlogt wordt mogelijk gevraagd om profielgegevens in te voeren.
Je kunt deze stap desgewenst overslaan.
Uitloggen:
- Klik rechts bovenin op “Accountinstellingen”, in het scherm dat zich opent op de blauwe
knop “Afmelden” en in het scherm daarna nogmaals op de knop “Afmelden”.
Na deze handelingen ben je uitgelogd.
Zo zoek je bij LearningApps naar (aanpasbare) oefeningen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
Zoeken op vakgebied/opleidingsniveau.
- Klik bovenaan de pagina op het tabblad “Bladeren door apps”.
- Rechts bovenaan de pagina, achter het woord niveau, bevinden zich twee schuifregelaars.
Versleep deze schuifregelaars met ingedrukte linkermuisknop en selecteer het gewenste
opleidingsniveau.
- Klik op het gewenste vakgebied en alle oefeningen die binnen de selectie vallen komen
in beeld.
- Klik op de oefening die je wilt openen.
- Wil je een schermvullende weergave van de oefening klik dan rechtsboven, onder de datum,
op het rechthoekje met vier rode pijltjes.
Zoeken op toepassingsgebied.
- Klik bovenaan de pagina op het tabblad “Maak app”.
Onderaan de pagina die verschijnt bevinden zich een dertigtal rubrieken.
- Klik op de gewenste rubriek en boven het rubriekenoverzicht verschijnt een frame met
nadere informatie over de oefeningen in die rubriek.
- Klik in dit frame op de blauwe knop “Voorbeelden” en alle oefeningen die in deze
rubriek zijn ondergebracht komen in beeld.
- Klik op een oefening en hij wordt geopend.
- Wil je een schermvullende weergave van de oefening klik dan rechtsboven, onder de datum,
op het rechthoekje met vier rode pijltjes.
Eigen oefeningen ontwerpen door aanpassing van bestaande oefeningen.
In de tekst hierna wordt eerst in grote lijnen beschreven hoe bestaande oefeningen kunnen worden omgezet in oefeningen voor in de eigen situatie. Daarna volgt een gedetailleerde uitwerking aan de hand van een praktisch voorbeeld.
Algemene beschrijving.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Open een oefening die je wilt aanpassen.
- Klik links onder die oefening op de blauwe knop “Creëer soortgelijke app” en de pagina
waarop de oefening kan worden aangepast wordt geopend.
- Vervang de gegevens op de invoerregels door eigen gegevens en klik daarna rechts onder op
de blauwe knop “Finish en bekijk voorbeeld”. De aangepaste oefening is nu opgeslagen in
de map “Mijn apps”.
- Wil je de oefening openen klik dan rechts bovenin op “Mijn apps” en open de oefening door
er met de muis op te klikken.
Voorbeeld: Zo verander je de oefening “Indeling gewervelde dieren” in de oefening “Welke breuken en percentages hebben dezelfde waarde?”
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik op het tabblad “Bladeren door apps”.
- Versleep de schuifregelaars achter het woord niveau zover mogelijk naar links en rechts.
- Klik op het vak “Biologie”.
- Zoek naar de oefening met de naam “Indeling gewervelde dieren”.
- Open de oefening “Indeling gewervelde dieren” door er met de muis op te klikken.
- Maak de oefening om een indruk te krijgen hoe die is opgebouwd.
- Klik, nadat je de oefening hebt gemaakt, links onder de oefening op de knop “Creëer
soortgelijke app”.
Op de pagina die wordt geopend staan de gegevens waarmee de oefening “Indeling gewer-
velde dieren” werd gegenereerd. Vervang deze gegevens als volgt en maak van de oefening
een soortgelijke met als titel “Welke breuken en percentages hebben dezelfde waarde?”
- Verwijder bovenaan de pagina de titel “Indeling gewervelde dieren” en vervang die door
“Welke breuken en percentages hebben dezelfde waarde?”
- Noteer onder “Taak” hoe de oefening gemaakt moet worden.
Noteer bijvoorbeeld: ”Klik op één van de percentages. Klik daarna op de breuken die
overeenkomen met het geselecteerde percentage. Bij ieder juist antwoord verschijnt een deel
van een foto”.
- Klik bij “Achtergrond” op de blauwe knop “Selecteer een foto” en kies als volgt de afbeel-
ding die bij het maken van de oefening stukje voor stukje verschijnt als er goede antwoorden
worden gegeven.
Wil je een afbeelding gebruiken uit het archief van Wikipeia of Flickr klik dan op de knop
“Afbeelding zoeken”, voer een zoekterm in en klik op “Zoeken”. Klik op de afbeelding die
je wilt gebruiken en klik daarna op de knop “Gebruiken”.
Wil je een afbeelding gebruiken waarvan je het internetadres weet plak het internetadres dan
op de plaats waar de tekst URL staat vermeld en klik daarna op de knop “Afbeelding
gebruiken”.
Wil je een afbeelding gebruiken die is opgeslagen op je pc klik dan op de tekst “Sleep
afbeelding hier in of klik hier”, zoek op je pc naar de gewenste afbeelding, klik erop en klik
op de knop “Openen” om hem te plaatsen. Klik na plaatsing op de knop “OK”.
- Verwijder het woord achter “Groep 1” en vervang het door 25%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 1” en vervang ze door 1/4; 2/8; 3/12; 4/16; 5/20
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 2” en vervang het door 20%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 2” en vervang ze door 1/5; 2/10; 3/15; 4/20; 5/25
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 3” en vervang het door 10%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 3” en vervang ze door 1/10; 2/20; 3/30/ 4/40; 5/50
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 4” en vervang het door 50%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 4” en vervang ze door 1/2; 2/4; 3/6; 4/8
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 5” en vervang het door 5%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 5” en vervang ze door 1/20; 2/40; 3/60; 4/80; 5/100
(gescheiden door een puntkomma).
- Selecteer onder “Puzzelgrootte” hoeveel puzzelstukjes er in de oefening moeten worden
gebruikt. In dit geval 6x4.
- Voer op het invoerveld onder “Feedback” de tekst in die moet verschijnen als alle vragen
juist zijn beantwoord. Voer bijvoorbeeld in:”Gefeliciteerd, je hebt alle vragen goed
beantwoord”.
- Klik nu onderaan de pagina op de blauwe knop “Finish en bekijk voorbeeld”.
De aangepaste oefening is nu opgeslagen in de map “Mijn apps”.
- Wil je de oefening openen klik dan rechts bovenin op “Mijn apps” en open de oefening door
er met de muis op te klikken.
Zo kun je een eigen oefening weer wijzigen en verwijderen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn apps”.
- Ga met je muiswijzer naar de oefening die je wilt wijzigen.
Er verschijnen 4 icoontjes.
Oefening wijzigen.
- Klik op het linker icoontje.
- Breng de wijzigingen aan en klik daarna onderaan de pagina op de knop “App store”.
Oefening verwijderen.
- Klik op het rechter icoontje (prullenbak).
- Klik op de knop “Verwijder”.
Zo kun je een oefening delen met anderen.
Je kunt zowel eigen oefeningen als oefeningen van anderen delen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Open de oefening die je wilt delen met anderen.
- Onderaan de oefening bevindt zich achter “Weblink” het internetadres van de oefening.
- Kopieer dit adres en verstrek het aan anderen.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Delen via Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Blogger, Pinterest, Delicious, en Edmodo.
- Klik onder de oefening op het logo van de dienst waarmee je de oefening wilt delen.
- Log in op die dienst en verstuur het bericht.
- In het bericht dat je verstuurt staat het internetadres van de oefening.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Delen door middel van het versturen van een e-mail.
- Klik onder de oefening op de afbeelding van de envelop.
- Klik in het volgende scherm op het logo van het e-mailprogramma dat je gebruikt.
- Voer bij het e-mailbericht dat verschijnt het e-mailadres in van de personen met wie je de
oefening wilt delen en verstuur het bericht.
De geadresseerden ontvangen een mail met daarin het internetadres van de oefening.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Embedden op eigen website of weblog.
Onder de oefening bevindt zich achter “Embed” de html-code waarmee de oefening op eigen
website of weblog geplaatst kan worden.
- Klik op de code achter het woord “Embed”. De code wordt blauw geselecteerd.
- Geef een rechtermuisklik op de blauw geselecteerde code en klik daarna op “Kopiëren”.
De code is nu opgeslagen in het geheugen van de pc.
- Log nu in op je website of weblog en plak de code op die plaats waar je html-code kunt
invoeren.
- Sla de wijzigingen op en de oefening staat op je website of weblog.
Zo kun je een eigen oefening publiceren en laten opnemen in de gallery van LearningApp.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn apps”.
- Ga met de muiswijzer naar de oefening die je wilt publiceren en klik op het icoontje met de
vier zwarte vierkantjes dat daar verschijnt.
- Vul het aanvraagformulier in en klik daarna op de blauwe knop “Formulier verzenden”.
- Na akkoordbevinding wordt jouw oefening opgenomen in de gallery van LearningApp.
Zo maak je een klas aan en voeg je daar leerlingen en oefeningen aan toe.
Een klas aanmaken.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn klassen”.
- Klik rechts bovenin op “Klassen bewerken”.
- Voer achter “Nieuwe klas aanmaken” de naam van een klas in en klik daarna op de blauwe
knop “Klas aanmaken”. Er verschijnt een regel met daarop de naam van de klas.
Leerlingen toevoegen aan een klas.
- Klik nu bovenaan de pagina op “Studentenaccounts”.
- Klik op de blauwe knop “Maak studentenaccounts”.
- Selcteer onder “Naam van de klas” de klas waar je leerlingen aan wilt toevoegen.
- Voer op de invoerregels de voor- en achternamen van de leerlingen in.
LearningApp genereert per leerling automatisch een “Login naam” en een “Wachtwoord”.
Als je dat wilt kunnen de inloggegevens hier nog naar wens worden gewijzigd.
Als leerlingen later naar http://learningapps.org/ surfen en inloggen met deze gegevens
krijgen zij toegang tot de oefeningen die aan hun klas zijn toegevoegd.
- Klik rechts onderaan op de blauwe knop “Opslaan”.
Oefeningen toevoegen aan een klas.
- Klik bovenaan de pagina op “Apps voor mijn klas”.
- Selecteer de klas waar je oefeningen aan wilt toevoegen.
- Klik op de blauwe knop “Toevoegen app”.
- Wil je een eigen oefening toevoegen klik dan onder de tekst “Selecteer een app die ik heb
gemaakt” op de knop “App toevoegen”.
Alle oefeningen die je hebt gemaakt komen in beeld.
Klik onder de oefening die je wilt toevoegen op de blauwe knop “Gebruiken” en de oefening
wordt toegevoegd aan de klas.
- Wil je een oefening uit de gallery van LearningApp toevoegen klik dan onder de tekst “Zoek
LearningApp in de catalogus”, op de knop “App zoeken”, zoek de gewenste app en klik
onder die app op de knop “Gebruiken” en de oefening wordt toegevoegd aan de klas.
- Wil je een oefening toevoegen waarvan je het internetadres weet klik dan op het invoerveld
waar staat vermeldt “URL”, plak daar het internetadres, klik op de knop “App gebruiken’
en de oefening wordt toegevoegd aan de klas.
Zo krijgen leerlingen toegang tot de oefeningen die de docent voor hen heeft klaargezet.
- Verstrekt de inloggegevens aan de leerlingen.
- De leerlingen surfen naar http://learningapps.org/ en loggen in met hun inloggegevens.
- Nadat zij zijn ingelogd klikken zij bovenaan de pagina op “Mijn klas” en krijgen zij toegang
tot alle oefeningen die aan hun klas zijn toegevoegd.
- Met een klik op een oefening kunen zij die openen en maken.
Zo kunnen docenten zien welke leerlingen een oefening met succes hebben afgerond.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn klassen”.
- Klik bovenaan de pagina op “Apps voor mijn klas”.
- Selecteer de gewenste klas.
- Ga met je muiswijzwr naar de gewenste oefening en daar verschijnen drie icoontjes.
- Klik op het linker icoontje.
Er verschijnt een overzicht waarin staat vermeld welke leerlingen de oefening al wel en
welke leerlingen de oefening nog niet hebben opgelost.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik op het tabblad “Bladeren door apps”.
- Versleep de schuifregelaars achter het woord niveau zover mogelijk naar links en rechts.
- Klik op het vak “Biologie”.
- Zoek naar de oefening met de naam “Indeling gewervelde dieren”.
- Open de oefening “Indeling gewervelde dieren” door er met de muis op te klikken.
- Maak de oefening om een indruk te krijgen hoe die is opgebouwd.
- Klik, nadat je de oefening hebt gemaakt, links onder de oefening op de knop “Creëer
soortgelijke app”.
Op de pagina die wordt geopend staan de gegevens waarmee de oefening “Indeling gewer-
velde dieren” werd gegenereerd. Vervang deze gegevens als volgt en maak van de oefening
een soortgelijke met als titel “Welke breuken en percentages hebben dezelfde waarde?”
- Verwijder bovenaan de pagina de titel “Indeling gewervelde dieren” en vervang die door
“Welke breuken en percentages hebben dezelfde waarde?”
- Noteer onder “Taak” hoe de oefening gemaakt moet worden.
Noteer bijvoorbeeld: ”Klik op één van de percentages. Klik daarna op de breuken die
overeenkomen met het geselecteerde percentage. Bij ieder juist antwoord verschijnt een deel
van een foto”.
- Klik bij “Achtergrond” op de blauwe knop “Selecteer een foto” en kies als volgt de afbeel-
ding die bij het maken van de oefening stukje voor stukje verschijnt als er goede antwoorden
worden gegeven.
Wil je een afbeelding gebruiken uit het archief van Wikipeia of Flickr klik dan op de knop
“Afbeelding zoeken”, voer een zoekterm in en klik op “Zoeken”. Klik op de afbeelding die
je wilt gebruiken en klik daarna op de knop “Gebruiken”.
Wil je een afbeelding gebruiken waarvan je het internetadres weet plak het internetadres dan
op de plaats waar de tekst URL staat vermeld en klik daarna op de knop “Afbeelding
gebruiken”.
Wil je een afbeelding gebruiken die is opgeslagen op je pc klik dan op de tekst “Sleep
afbeelding hier in of klik hier”, zoek op je pc naar de gewenste afbeelding, klik erop en klik
op de knop “Openen” om hem te plaatsen. Klik na plaatsing op de knop “OK”.
- Verwijder het woord achter “Groep 1” en vervang het door 25%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 1” en vervang ze door 1/4; 2/8; 3/12; 4/16; 5/20
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 2” en vervang het door 20%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 2” en vervang ze door 1/5; 2/10; 3/15; 4/20; 5/25
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 3” en vervang het door 10%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 3” en vervang ze door 1/10; 2/20; 3/30/ 4/40; 5/50
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 4” en vervang het door 50%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 4” en vervang ze door 1/2; 2/4; 3/6; 4/8
(gescheiden door een puntkomma).
- Verwijder het woord achter “Groep 5” en vervang het door 5%.
- Verwijder de woorden achter “Begrip 5” en vervang ze door 1/20; 2/40; 3/60; 4/80; 5/100
(gescheiden door een puntkomma).
- Selecteer onder “Puzzelgrootte” hoeveel puzzelstukjes er in de oefening moeten worden
gebruikt. In dit geval 6x4.
- Voer op het invoerveld onder “Feedback” de tekst in die moet verschijnen als alle vragen
juist zijn beantwoord. Voer bijvoorbeeld in:”Gefeliciteerd, je hebt alle vragen goed
beantwoord”.
- Klik nu onderaan de pagina op de blauwe knop “Finish en bekijk voorbeeld”.
De aangepaste oefening is nu opgeslagen in de map “Mijn apps”.
- Wil je de oefening openen klik dan rechts bovenin op “Mijn apps” en open de oefening door
er met de muis op te klikken.
Zo kun je een eigen oefening weer wijzigen en verwijderen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn apps”.
- Ga met je muiswijzer naar de oefening die je wilt wijzigen.
Er verschijnen 4 icoontjes.
Oefening wijzigen.
- Klik op het linker icoontje.
- Breng de wijzigingen aan en klik daarna onderaan de pagina op de knop “App store”.
Oefening verwijderen.
- Klik op het rechter icoontje (prullenbak).
- Klik op de knop “Verwijder”.
Zo kun je een oefening delen met anderen.
Je kunt zowel eigen oefeningen als oefeningen van anderen delen.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Open de oefening die je wilt delen met anderen.
- Onderaan de oefening bevindt zich achter “Weblink” het internetadres van de oefening.
- Kopieer dit adres en verstrek het aan anderen.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Delen via Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Blogger, Pinterest, Delicious, en Edmodo.
- Klik onder de oefening op het logo van de dienst waarmee je de oefening wilt delen.
- Log in op die dienst en verstuur het bericht.
- In het bericht dat je verstuurt staat het internetadres van de oefening.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Delen door middel van het versturen van een e-mail.
- Klik onder de oefening op de afbeelding van de envelop.
- Klik in het volgende scherm op het logo van het e-mailprogramma dat je gebruikt.
- Voer bij het e-mailbericht dat verschijnt het e-mailadres in van de personen met wie je de
oefening wilt delen en verstuur het bericht.
De geadresseerden ontvangen een mail met daarin het internetadres van de oefening.
Wie naar dit adres surft kan de oefening bekijken en maken.
Embedden op eigen website of weblog.
Onder de oefening bevindt zich achter “Embed” de html-code waarmee de oefening op eigen
website of weblog geplaatst kan worden.
- Klik op de code achter het woord “Embed”. De code wordt blauw geselecteerd.
- Geef een rechtermuisklik op de blauw geselecteerde code en klik daarna op “Kopiëren”.
De code is nu opgeslagen in het geheugen van de pc.
- Log nu in op je website of weblog en plak de code op die plaats waar je html-code kunt
invoeren.
- Sla de wijzigingen op en de oefening staat op je website of weblog.
Zo kun je een eigen oefening publiceren en laten opnemen in de gallery van LearningApp.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn apps”.
- Ga met de muiswijzer naar de oefening die je wilt publiceren en klik op het icoontje met de
vier zwarte vierkantjes dat daar verschijnt.
- Vul het aanvraagformulier in en klik daarna op de blauwe knop “Formulier verzenden”.
- Na akkoordbevinding wordt jouw oefening opgenomen in de gallery van LearningApp.
Zo maak je een klas aan en voeg je daar leerlingen en oefeningen aan toe.
Een klas aanmaken.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn klassen”.
- Klik rechts bovenin op “Klassen bewerken”.
- Voer achter “Nieuwe klas aanmaken” de naam van een klas in en klik daarna op de blauwe
knop “Klas aanmaken”. Er verschijnt een regel met daarop de naam van de klas.
Leerlingen toevoegen aan een klas.
- Klik nu bovenaan de pagina op “Studentenaccounts”.
- Klik op de blauwe knop “Maak studentenaccounts”.
- Selcteer onder “Naam van de klas” de klas waar je leerlingen aan wilt toevoegen.
- Voer op de invoerregels de voor- en achternamen van de leerlingen in.
LearningApp genereert per leerling automatisch een “Login naam” en een “Wachtwoord”.
Als je dat wilt kunnen de inloggegevens hier nog naar wens worden gewijzigd.
Als leerlingen later naar http://learningapps.org/ surfen en inloggen met deze gegevens
krijgen zij toegang tot de oefeningen die aan hun klas zijn toegevoegd.
- Klik rechts onderaan op de blauwe knop “Opslaan”.
Oefeningen toevoegen aan een klas.
- Klik bovenaan de pagina op “Apps voor mijn klas”.
- Selecteer de klas waar je oefeningen aan wilt toevoegen.
- Klik op de blauwe knop “Toevoegen app”.
- Wil je een eigen oefening toevoegen klik dan onder de tekst “Selecteer een app die ik heb
gemaakt” op de knop “App toevoegen”.
Alle oefeningen die je hebt gemaakt komen in beeld.
Klik onder de oefening die je wilt toevoegen op de blauwe knop “Gebruiken” en de oefening
wordt toegevoegd aan de klas.
- Wil je een oefening uit de gallery van LearningApp toevoegen klik dan onder de tekst “Zoek
LearningApp in de catalogus”, op de knop “App zoeken”, zoek de gewenste app en klik
onder die app op de knop “Gebruiken” en de oefening wordt toegevoegd aan de klas.
- Wil je een oefening toevoegen waarvan je het internetadres weet klik dan op het invoerveld
waar staat vermeldt “URL”, plak daar het internetadres, klik op de knop “App gebruiken’
en de oefening wordt toegevoegd aan de klas.
Zo krijgen leerlingen toegang tot de oefeningen die de docent voor hen heeft klaargezet.
- Verstrekt de inloggegevens aan de leerlingen.
- De leerlingen surfen naar http://learningapps.org/ en loggen in met hun inloggegevens.
- Nadat zij zijn ingelogd klikken zij bovenaan de pagina op “Mijn klas” en krijgen zij toegang
tot alle oefeningen die aan hun klas zijn toegevoegd.
- Met een klik op een oefening kunen zij die openen en maken.
Zo kunnen docenten zien welke leerlingen een oefening met succes hebben afgerond.
- Surf naar http://learningapps.org/ en log in.
- Klik rechts bovenin op “Mijn klassen”.
- Klik bovenaan de pagina op “Apps voor mijn klas”.
- Selecteer de gewenste klas.
- Ga met je muiswijzwr naar de gewenste oefening en daar verschijnen drie icoontjes.
- Klik op het linker icoontje.
Er verschijnt een overzicht waarin staat vermeld welke leerlingen de oefening al wel en
welke leerlingen de oefening nog niet hebben opgelost.
Bedankt voor deze uitleg. Kan je als leraar ook zien welke fouten er werden gemaakt door de leerling(en)?
BeantwoordenVerwijderenDat is helaas niet mogelijk.
Verwijderen