227. Combinatie Beebot en Wheeldecide biedt nieuwe mogelijkheden.

De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de Bee-Bot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om op een speelmat van punt A naar punt B te komen moeten ze de Bee-Bot programmeren met commando’s. Bijvoorbeeld: drie stappen vooruit, één stap naar rechts en dan twee stappen naar links. Iedere stap is steeds een afstand van precies 15 cm. De Bee-Bot kan tot 40 stappen onthouden. Bij het programmeren van de stappen maken de kinderen, terwijl zij bezig zijn met educatieve oefeningen, kennis met de allereerste beginselen van het programmeren.

Speelmatten zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Ze kunnen echter ook zelf gemaakt worden, bijvoorbeeld met de tekstverwerker Word.
Hier treft u daarvan een voorbeeld: een mat (6 bij 4) met de titel 'Ik ga op vakantie en neem mee?'
Maak een print van de afbeeldingen, snijd ze uit in het formaat van 15 x 15 cm, plak ze aan elkaar, leg ze op de grond en leg er een doorzichtig plastic zeil over. Positioneer de afbeelding met de startbutton links onder.

Bij veel opdrachten met de Bee-bot wordt gebruik gemaakt van een dobbelsteen. Een dobbelsteen heeft echter maar zeer beperkte mogelijkheden: er zijn immers slechts zes getallen te genereren.
Gebruik van de tool Wheeldecide geeft de Bee-bot meer mogelijkheden. Bij die tool heeft men namelijk de beschikking over maximaal maar liefst 100 mogelijkheden.
Om één en ander duidelijk te maken tref u hier een voorbeeld van een oefening.
De oefening hoort bij de mat 'Ik ga op vakantie en neem mee?'
Het bijbehorende rad, gemaakt met Wheeldecide, treft u hier.

Een handleiding van de tool Wheeldecide vindt u hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten