148. Mijn Topo: Ontwerp educatieve aanwijsoefeningen.

Ga naar Mijn Topo


Door een tweet van @Sjaboepaan werd ik geattendeerd op de tool "Mijn Topo"waarover hij schreef op zijn site Webtoolsift.
Mijn Topo is een tool waarmee op online illustraties van jpg-formaat markeringspunten kunnen worden aangebracht die zijn gekoppeld aan zelf te bepalen omschrijvingen.
Wanneer een illustratie is voorzien van markeringspunten en omschrijvingen is de oefening gereed en klaar voor publicatie. Na publicatie wordt een internetadres verstrekt.
Wie naar dit adres surft krijgt de illustratie te zien met daarop de aangebrachte markeringen.
Rechts bovenin verschijnt één van de omschrijvingen. Bedoeling is om de bijbehorende markering aan te klikken. Na het aanklikken van een markering wordt aangegeven of de juiste markering is aangeklikt.
Het gebruik van "Mijn Topo" is gratis en er hoeft zelfs geen account te worden aangevraagd.
Zo de naam "Mijn Topo" al doet vermoeden is de tool gemaakt voor het ontwerpen van eigen topografie-oefeningen. Mijn Topo kan echter meer dan het inlezen van landkaarten van jpg-formaat: de tool kan overweg met alle illustraties van jpg-formaat, hetgeen Mijn Topo geschikt maakt voor al die toepassingen waarbij de delen van een geheel geleerd moeten worden.
Met enige creativiteit zijn met Mijn Topo vele andere oefeningen te bedenken.

Als voorbeeld een topografie-oefening, een oefening waarbij de botten van het menselijk skelet geleerd moeten worden en een rekenoefening.

           Topografie                  Skelet                     Rekenen








Hieronder is de werking van Mijn Topo beschreven.  Zie ook de handleiding van @Sjaboepaan.


Zoek als voorbereiding op het maken van een oefening een geschikte illustratie op internet.Zo achterhaal je het internetadres van de illustratie en zet je dat vast in het geheugen van de pc.
- Zoek met Google een geschikte illustratie.
- Klik op die illustratie om hem vergroot weer te geven.
- Geef een rechter muisklik op de vergrootte illustratie en klik op "Eigenschappen".
- In het tussenscherm dat verschijnt bevindt zich achter "Adres - URL" het internetadres van de
  illustratie.
- Controleer of  het adres eindigt op jpg. Mijn Topo accepteert namelijk alleen maar jpg-bestanden.
- Klik 3x op het internetadres om het te selecteren.
- Kopieer het adres als volgt: geef een rechtermuisklik in het geselecteerde adres en klik dan op
  "Kopieren". De pc bewaart dit adres in zijn geheugen.

Zo ontwerp je een aanwijsoefening met Mijn Topo.
- Surf naar http://www.onlineklas.nl/mijntopo/
- Klik op de knop "lesmaker".
- Verander de tekst "Mijn Topo Les" in een zelfgekozen titel.
- Plak onder "Link naar de kaart" het internetadres van de illustratie die je wilt gebruiken.
- Verwijder de letters http:// op de onderste invoerregel.
- Klik op de knop "Start".
- Klik in het volgende scherm net zolang op het plus- en het min-teken tot je de afbeelding op de 
  gewenste grootte hebt.
- Klik op de knop "Nieuw"en er verschijnt een rode marker naast de tabel.
  Wil je een andere kleur marker gebruiken klik dan op de marker met de gewenste kleur.
  Met de naar links en rechts wijzende pijlen kun je de marker respectievelijk verkleinen en vergroten.
- Versleep de marker die naast de tabel is verschenen naar de gewenste plaats in de illustratie.
- Verwijder rechts bovenaan in de invoerregel de tekst "Nieuwe Plaats" en vervang die door de
   omschrijving die past bij de geplaatste marker.
- Wil je nog  marker plaatsen klik dan op de knop "Nieuw" en herhaal bovenstaande handelingen.
- Plaats op dezelfde manier net zoveel markers als nodig.
- Ben je klaar met het plaatsen van de markers en het invoeren van de omschrijvingen klik dan op de
  knop "Klaar".
- Op de pagina die verschijnt bevindt zich een internetadres. Hoe meer markers er zijn geplaatst hoe
  langer dit adres.
- Kopieer dit adres en verstrek het aan anderen.
  Wie naar dit adres surft kan de oefening maken.

Zo wijzig je een eerder gemaakte oefening.
- Surf naar http://www.onlineklas.nl/mijntopo/
- Klik op de knop "Lesmaker".
- Maak in het volgende scherm de bovenste twee invoerregels leeg en plak op de onderste invoerregel
  het internetadres van de oefening die je wilt veranderen.
- Klik op de knop "Start" en je komt op de pagina waar je de oefening kunt wijzigingen.

Zo speel je de oefening.
- Surf naar het adrs dat je hebt gekregen.
- Klik op de knop "Oefenen".
- Rechts bovenin wordt een van de ingevoerde omschrijvingen getoond.
  De bedoeling is om op de bijbehorende marker te klikken.
- Na het anklikken van een marker krijg je meteen te zien of de juiste marker is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten