Pagina's

37. Een eenvoudig woordweb in Excel.











Met het bijgevoegde Excel-bestand "Woordveld" is een eenvoudig woordweb oftewel woordspin te maken.
Voer in de oranje/roze cel het themawoord in en in de omringende blauwe cellen de woorden die leerlingen te binnen schieten als zij aan het themawoord denken.
De blauwe woordcellen kunnen desgewenst versleept worden en in groepen bij elkaar worden gezet: de verbindingslijnen tussen oranje/roze themacel en blauwe woordcellen blijven daarbij intact.
In de spreadsheet kunnen 12 extra cellen worden bijgeplaatst.
Aanwijzingen staan op de spreadsheet vermeld.
Een woordveld is een geschikt instrument om voorkennis te activeren en de beginsituatie te bepalen.http://members.home.nl/hvanschie/woordveld.xlshttp://members.home.nl/hvanschie/woordveld.xls

36. Organiseer je websites met Pearltree (incl. lesbrief).













Neem een thema.
Verdeel dat thema in subthema's en verbindt die met elkaar door lijnen.
Bouw op deze manier een vertakkingsschema op.
Voeg aan het eind van de vertakkingen hyperlinks toe waarmee websites kunnen worden geopend.
Maak van dit alles een visueel aantrekkelijk plaatje.
Dit is in het kort wat Pearltrees heeft te bieden.
Om een idee te krijgen van de mogelijkheden is de inhoud van dit weblog verwerkt in een Pearltree.
Klik hier om die Pearltree te bekijken.


Demo Pearltrees.
     

35. Een woordspin maken met Bubble.us.

Het activeren van voorkennis en het bepalen van de beginsituatie is vaak het eerste dat gebeurt bij het starten van een nieuw thema.
Een woordspin is een hulpmiddel dat hierbij goede diensten bewijst.
Wilt u woordspinnen maken in digitale vorm, dan kan dat op de site https://bubbl.us/ 
Op Bubble.us kunt u direct beginnen met het maken van een woordspin.
Wilt u de woordspin later kunnen opslaan dan dient u zich eerst te registreren (klik daartoe op de knop "Create account" aan de rechterzijde van het scherm).



De werking van Bubble.us is eenvoudig.
- Surf naar Bubble.us
- Klik op "Start brainstorming".
- Klik op de gele knop "Start" en voer de titel van het thema in.
- Handel als volgt als u de tekstkleur wilt veranderen:
  Ga met de muiswijzer naar de gele themaknop.
  Klik in het pop-up scherm dat verschijnt op de hoofdletter T in het gele veld.
  Klik op de gewenste tekstkleur.
- Door te klikken op het gele veld naast de letter T kunt u de achtergrondkleur veranderen, door te 
  klikken op het driehoekje boven of onder de letter A de lettergrootte
- Wilt u een tekstknop toevoegen ga dan met de muiswijzer naar de themaknop en klik op een van de
  icoontje die verschijnen.
- Wilt u een tekstblokje verplaatsen, ga dan met de muiswijzer naar de rand van het blokje en versleep het
  blokje met ingedrukte linkermuisknop.
- Door met ingedrukte linkermuisknop te slepen in een witte gedeelte verplaats u de hele woordspin.

34. Aanvulling op bericht 31 (Namenkiezer)

Via Twitter tipte André Manssen zijn volgers over een toepassing die een mooie aanvulling vormt op bericht 31 van dit weblog.
Het betreft een namenkiezer:  een programma dat uit een groep leerlingen een leerling selecteert zonder dat de docent daar sturing aan geeft.
Een prachtig hulpmiddel bij het geven van willekeurige beurten.

Het programma werkt als volgt.
- Surf naar http://primaryschoolict.com/random-name-selector/
- Klik op "Change names", verwijder de ingevoerde namen en voer de namen van eigen leerlingen in.
- Klik op "Go" en het programma kiest uit de lijst een willekeurige leerling.
- Na de selectie kan de naam van de leerling van de lijst verwijderd worden door te klikken op "Remove
  victim from list".
- Wilt u de namenlijst later nog eens gebruiken klik dan (voordat er namen van de lijst zijn afgevoerd) op "Save
   and share". Als u later surft naar het internetadres dat verschijnt kunt u de namenlijst weer oproepen.





33. Zo maak je een online legpuzzel van een eigen afbeelding


Op  http://www.jigzone.com  kun je op eenvoudige wijze online legpuzzels maken van eigen afbeeldingen.
De puzzels kunnen met anderen worden gedeeld door hen het internetadres van de gemaakte puzzels te verstrekken.
Ook is het mogelijk om, zoals in het voorbeeld hieronder, puzzels op te nemen op eigen website.
Hoe een en ander in zijn werk gaat staat stap voor stap beschreven in de bijgevoegde lesbrief, die ook door kinderen is te gebruiken.

Lesbrief: "Zo maak je een online legpuzzel van een eigen afbeelding"

Alle foto's, plaatjes, schema's, woordenlijsten, landkaarten, technische tekeningen, scans enz. enz. kunnen als afbeelding dienen voor de puzzels, mits zij zijn van het .jpg of .gif formaat.

Kinderen stellen het erg op prijs om een legpuzzel te maken van werkstukken die zij in de tekenlessen, lessen handenarbeid of beeldende vorming hebben gemaakt.

Click to Mix and Solve

32. Zo maak je een nieuwsbrief met Scoop.it!

Scoop.it!  is een dienst waarmee nieuwsbrieven  gemaakt kunnen  worden van artikelen die op Internet staan.
Na het invoeren van een thema en een aantal trefwoorden gaat Scoop.it!  op internet op zoek  naar artikelen over  dit thema.
Uit de gevonden artikelen kan een keuze gemaakt worden.
Scoop.it!  maakt van de gekozen artikelen in sneltreinvaart een soort nieuwsbrief/krant.
De artikelen kunnen worden aangepast en ook eigen artikelen kunnen worden toegevoegd, zodat een eigen nieuwsbrief/krant ontstaat. 
Die nieuwsbrief kun je met anderen delen.
Om met Scoop.it! te kunnen werken moet eerst een account worden aangemaakt.
Hoe dat in zijn werk gaat en hoe Scoop.it! werkt staat stap voor stap beschreven in de lesbrief hieronder.


Voorbeeld van een nieuwsbrief gemaakt met Scoop.it! met daarop een overzicht van de lestoepassingen op dit weblog. (Om het overzicht te bewaren zijn op deze Scoop.it! alleen de opschriften opgenomen en geen verdere teksten). 

Download Lesbrief: "Zo maak je een nieuwsbrief met Scoop.it!"





Demo: Met dank aan Willem Karssenberg.

31. Uit een groep een willekeurige leerling kiezen.


Bij het geven van beurten aan leerlingen is het soms handig dat dat volstrekt willekeurig gebeurt en er bij het bepalen van de keuze op geen enkele manier sturing plaatsvindt.
De Fruitmachine van Classtools voert deze handeling feilloos voor u uit.
Surf naar de Fruitmachine en voer in het gele veld de namen van de leerlingen in.

Klik na het invoeren van de namen op de knop "Fruitmachine" en er wordt met luid gejuich een willekeurig gekozen leerling aangekondigd.
Mag de gekozen leerling na de beurt niet meer meedoen, klik dan naast de naam van de leerling op de knop "Remove". De naam wordt uit de lijst verwijderd en er kan nu een beurt gegeven worden aan één van de resterende leerlingen.

NB.
1. Om te voorkomen dat de namen steeds moeten worden ingetypt is het handig om de namen vanuit een Word-bestand   

    naar het gele veld te kopiëren en te plakken.

2. Ook is het mogelijk om de namen op te slaan in Classtools zelf.  Klik daartoe na het invoeren van de namen op de  

    blauwe diskette onderin.  Wacht tot een popup-scherm verschijnt (kan enige tijd duren) en klik op "Openen".   De   
    fruitmachine wordt geopend. Er verschijnt een nieuwe URL op de adresregel. Als u later naar deze URL surft 
   wordt  de fruitmachine, inclusief namenlijst, geopend.

Een andere namenkiezer treft u aan op Schoolbordportaal.nl

Met enige creativiteit is de fruitmachine ook bruikbaar voor andere activiteiten.
Enkele voorbeelden.
- Noteer getallen in de fruitmachine en speel bingo.
- Laat de fruitmachine een willekeurige keuze maken uit ingevoerde hoofdrekensommen.
- Voer Engelse woorden in, laat de fruitmachine steeds een woord genereren en laat leerlingen die woorden
   vertalen. (Door de URL aan leerlingen te verstrekken kunnen zij ook thuis de woorden oefenen).